De yogales

Yoga betekent voor iedereen iets anders en kun je alleen maar zelf ervaren. Jong of oud, lenig of niet, bijna iedereen kan aan yoga doen! De lessen worden gegeven vanuit aandacht voor lichaam en geest. Wij bieden 2 yogavormen aan, namelijk: Hatha Yoga en Vinyasa Yoga.

Bij Hatha Yoga worden de houdingen langer aangehouden dan in een Vinyasa yogales. In iedere houding gaan we terug naar waarnemen en voelen van dat wat er is. We worden bewust van onze spieren, de adembeweging, spanning en ontspanning in ons lichaam. Zo kun je hier in het dagelijks leven ook meer bewust van worden. In de Hatha yogalessen gaan we gedurende de les van actieve houdingen naar wat meer rustige houdingen (Yin houdingen). Er is de gehele les veel ruimte om je eigen stilte te ervaren. 
Bij Vinyasa Yoga worden de houdingen korter aangehouden. De gehele les is de ademhaling leidraad voor de oefeningen. Iedere les bestaat uit een serie houdingen die elkaar vlot opvolgen. Zo kom je in een flow terecht en ervaar je dit ook in jezelf. Je voelt de stroming, ruimte en stilte in jezelf ontstaan. De Vinyasa lessen zijn intensiever en krachtiger in vergelijking tot de Hatha yogales. Daarom is Vinyasa yoga enorm geschikt voor jongeren, mannen en/of vrouwen die van actief houden. 

Een yogales ziet er als volgt uit: 

Losmaakoefeningen
We starten iedere les met het losmaken van de spieren en gewrichten. Zo wordt het lichaam opgewarmd en wordt er ruimte vrijgemaakt voor een goede doorstroming van energie.

Ademhalingsoefeningen
Door omstandigheden kan de ademhaling in de borst zitten, oppervlakkig of onregelmatig zijn. We doen daarom iedere les ademoefeningen zodat je bewust wordt van je adempatroon en een rustige buikademhaling aanleert.

Houdingen
Iedere les doen we verschillende oefeningen en houdingen waarbij we zoveel mogelijk het gehele lichaam gebruiken. Door de houdingen ontstaat er meer energie, rust en ontspanning in het lichaam. De houdingen hebben o.a. als doel:
– Het rekken van spieren om de doorstroming in het lichaam te verbeteren.
– Zwakke spieren versterken.
– Gespannen of verkrampte spieren leren ontspannen.
– De rug soepel en sterk maken.
– De buikorganen activeren zodat de energie beter door het lichaam kan stromen.
– Het ervaren van innerlijke kracht, balans en lichaamsbewustzijn.

Stiltemoment
Tijdens een moment van stilte leer je naar jezelf (o.a. emoties, gedachten) te kijken zonder oordeel of verzet. Je neemt waar wat er op dat moment is en probeert dit er te laten zijn. Deze bewustwording kan je helpen om in het dagelijks leven ook wat meer met een ontspannen en waarnemende blik te kijken naar dat wat gebeurt.

Ontspanning
De les eindigt met een ontspanning waarin de oefeningen hun uitwerking doen en er diepe ontspanning kan optreden in zowel lichaam als geest.