De yogales

Yoga betekent voor iedereen iets anders en kun je alleen maar zelf ervaren. Of je nu op zoek bent naar meer rust in jezelf, meer soepelheid, kracht of balans. Yoga is om enorm veel redenen goed voor lichaam en geest.

Wij bieden 2 yogavormen aan: Hatha Yoga en Vinyasa Yoga. Bij Hatha Yoga worden de houdingen wat langer aangehouden. Zodat er tijd en ruimte is om in de houding te komen en daarna te leren ontspannen in het lichaam. Er ontstaat zo meer innerlijke bewustzijn van wat je voelt. We worden bewust van alle spieren, de adembeweging, de stilte in onszelf, spanning en ontspanning in ons lichaam. In de yogales wordt je bewust gemaakt van wat je voelt in je lichaam. Je leert ontspannen en de stilte in jezelf ervaren. Doordat we dit iedere les weer ervaren, kun je dit in het dagelijks leven ook toepassen. In de Hatha yogalessen starten we met actieve houdingen (Yang) en gaan dan vloeiend over naar rustige houdingen (Yin). 
Bij Vinyasa Yoga worden de houdingen kort aangehouden. Iedere les bestaat uit een serie houdingen die elkaar vlot opvolgen. De gehele les is de ademhaling leidraad in de oefeningen. Zo kom je in een flow terecht en ervaar je dit ook in jezelf. Je voelt de stroming, ruimte en stilte in jezelf ontstaan. De Vinyasa lessen zijn intensiever en krachtiger in vergelijking tot de Hatha yogales. Daarom is Vinyasa yoga enorm geschikt voor jongeren, mannen en/of vrouwen die van actief houden. Een yogales ziet er als volgt uit: 

Losmaakoefeningen
We starten iedere les met het losmaken van de spieren en gewrichten. Zo wordt het lichaam opgewarmd en wordt er ruimte vrijgemaakt voor een goede doorstroming van energie.

Ademhalingsoefeningen
Door omstandigheden kan de ademhaling in de borst zitten, oppervlakkig of onregelmatig zijn. We doen daarom iedere les ademoefeningen zodat je bewust wordt van je adempatroon en een rustige buikademhaling aanleert.

Houdingen
Iedere les doen we verschillende oefeningen en houdingen waarbij we zoveel mogelijk het gehele lichaam gebruiken. Door de houdingen ontstaat er meer energie, rust en ontspanning in het lichaam. De houdingen hebben o.a. als doel:
– Het rekken van spieren om de doorstroming in het lichaam te verbeteren.
– Zwakke spieren versterken.
– Gespannen of verkrampte spieren leren ontspannen.
– De rug soepel maken en versterken.
– De buikorganen activeren zodat de energie beter door het lichaam kan stromen.
– Het ervaren van innerlijke kracht en balans.

Stiltemoment
Tijdens een moment van stilte leer je naar jezelf (o.a. emoties, gedachten) te kijken zonder oordeel of verzet. Je neemt waar wat er op dat moment is en probeert dit er te laten zijn. Deze bewustwording kan je helpen om in het dagelijks leven ook wat meer met een ontspannen en waarnemende blik te kijken naar dat wat gebeurt.

Ontspanning
De les eindigt met een ontspanning waarin de oefeningen hun uitwerking doen en er diepe ontspanning kan optreden in zowel lichaam als geest.